بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران
باسمه تعالی
قابل توجه متقاضیان اخذ مجوز فعالیت صندوق قرضالحسنه تکشعبهای تطبیقی
درج تمامی اطلاعات و مشخصات درخواستی در سامانه (ثبت تقاضای الکترونیکی) الزامی بوده و در صورت کسری اطلاعات مورد نیاز، درخواستهای واصله مورد رسیدگی واقع نخواهد گردید.
متقاضیان، پس از درج و تکمیل اطلاعات، شماره رهگیری دریافت مینمایند که از طریق آن میتوانند وضعیت درخواست خود را در قسمت «استعلام وضعیت» پیگیری نمایند. متقاضیان مکلف و موظف هستند به صورت مستمر، قسمت «استعلام وضعیت» را رصد نموده تا از آخرین وضعیت پرونده خود و همچنین موارد اعلامی کارشناس پرونده مربوطه آگاهی یافته و اقدامات لازم را طبق موارد اعلام شده در اسرع وقت به عمل آورند. لذا از هرگونه پیگیری تلفنی و مراجعه حضوری اکیداً خودداری گردد.
توجه :مسئولیت حفظ و نگهداری از کد رهگیری مأخوذه برعهده مدیرعامل و نماینده صندوق میباشد. لذا از در اختیار قرار دادن کد رهگیری به سایر افراد خودداری شود.
اخذ کد پیگیری از درگاه ملی مجوزهای کشور و نیز اخذ کد رهگیری از این بانک، به منزله اخذ مجوز فعالیت از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران نمیباشد.
متقاضیانی که قبلاً موفق به اخذ کد رهگیری شدهاند، میبایست با ورود به قسمت «ویرایش تقاضا» و با استفاده از کد رهگیری مأخوذه نسبت به تکمیل و بروز نمودن اطلاعات درخواستی اقدام نمایند.
حداقل تعداد اعضای هیأت امناء صندوق 5 نفر میباشد.
هر یک از اعضای هیأت امناء میتواند وظایف خود را رأساً یا از طریق نماینده خود که واجد شرایط مقرر در مفاد ماده (5) دستورالعمل اجرایی ناظر بر صندوقهای قرضالحسنه تکشعبهای بوده و مورد موافقت دو سوم اعضای هیأت امناء رسیده باشد، اعمال نماید.
هر یک از اعضای هیأت امناء باید یک نفر را به عنوان جانشین خود معرفی کند تا در صورت فوت، استعفا یا اسقاط سایر شرایط جایگزین وی گردد.
هیأت مدیره صندوق دارای (5 یا 7 نفر) عضو اصلی و دو نفر عضو علیالبدل میباشد. افرادی که همزمان عضو هیأت امناء و هیأت مدیره صندوق هستند، نمیتوانند اکثریت اعضاء هیأت مدیره را تشکیل دهند. مدیرعامل صندوق میتواند از میان اعضای هیأت مدیره و یا خارج از آن انتخاب شود. مدیرعامل صندوق نمیتواند همزمان رئیس هیأت مدیره صندوق باشد مگر با موافقت سه چهارم اعضای هیأت امناء. همچنین در صورتی که مدیرعامل خارج از اعضای هیأت مدیره انتخاب شده باشد، باید به تأیید هیأت امناء برسد.
هیأت امناء موظف است از میان مؤسسات حسابرسی عضو جامعه حسابداران رسمی ایران و مورد تأیید بانک مرکزی، بازرس قانونی اصلی و بازرس قانونی علیالبدل را برای مدت یکسال تعیین نماید.
بازرس قانونی اصلی صندوق به عنوان حسابرس صندوق برای حسابرسی صورتهای مالی صندوق توسط هیأت امناء تعیین میشود.
بازرسان اصلی و علیالبدل صندوق نمیتوانند مدیرعامل و یا عضو هیأت مدیره صندوق (اعم از اصلی و علیالبدل) باشند.
نکته مهم (1): افرادی که به عنوان اعضای هیأت امناء، هیأت مدیره و مدیرعامل پیشنهادی صندوق قرضالحسنه تکشعبهای معرفی میشوند، میبایست فاقد محکومیت کیفری، چک برگشتی رفع سوء اثر نشده و یا بدهی غیرجاری یا سوخت شده در شبکه بانکی کشور بوده و از صلاحیت فردی برخوردار باشند.
نکته مهم (2): افرادی که به عنوان اعضای هیأت امناء صندوق قرضالحسنه تکشعبهای معرفی میشوند، میبایست فاقد سابقه تصدی سمت به عنوان عضو هیأت امناء، هیأت مدیره و مدیرعامل مؤسسه اعتباری، صندوق قرضالحسنه و سایر مؤسسات پولی غیربانکی که مجوز آنها لغو شده است، باشند.
نکته مهم (4): اعضای هیأت مدیره و مدیرعامل پیشنهادی صندوق، میبایست: الف) فاقد سابقه محکومیت قطعی در هیأت انتظامی بانکها به مجازاتهای انتظامی متضمن لغو مجوز بانک یا مؤسسه اعتباری غیربانکی در زمان تصدی سمت به عنوان عضو هیأت مدیره یا مدیرعامل، ب) فاقد سابقه سلب صلاحیت بیش از یک بار به عنوان عضو هیأت مدیره یا مدیرعامل و جریمه نقدی برای دوره بیش از یکسال برای فرد و یا بانک یا مؤسسه اعتباری غیربانکی متبوع و ج) فاقد سابقه لغو مجوز یا سلب صلاحیت حرفهای بیش از یک بار در زمان تصدی به عنوان مدیرعامل یا عضو هیأت مدیره در موسسات پولی غیربانکی باشد.
صندوقهای قرضالحسنه تکشعبهای بر مبنای سرمایه نقدی مورد نیاز برای تاسیس و فعالیت به 3 دسته شامل:
صندوق کوچک: سرمایه نقدی سه میلیارد و پانصد میلیون (3.500.000.000) ریال؛
صندوق متوسط: سرمایه نقدی ده میلیارد (10.000.000.000) ریال؛
صندوق بزرگ : سرمایه نقدی سی میلیارد (30.000.000.000) ریال؛
صندوقهای قرضالحسنه تکشعبهای کوچک، متوسط و بزرگ موجود که قبل از تصویب دستورالعمل یادشده به فعالیت اشتغال داشتهاند، برای اخذ مجوز فعالیت از بانک مرکزی، باید نحوه فعالیت و سرمایه نقدی خود را با مفاد دستورالعمل موصوف تطبیق دهند و در گام اول بایستی به ترتیب دارای حداقل سرمایه یک میلیارد ریال، چهار میلیارد ریال و ده میلیارد ریال باشند و حداکثر ظرف مدت یکسال پس از اخذ اجازه فعالیت، سرمایه خود را حداقل به مبالغ مقرر افزایش دهند.
نکته: سرمایه اولیه و نیز افزایش سرمایه صندوق نباید به طور مستقیم و یا غیرمستقیم از محل سپردههای تودیع شده نزد صندوق یا تسهیلات دریافتی از بانکها و مؤسسات اعتباری غیربانکی و سایر مؤسسات پولی غیربانکی تأمین شده باشد و موکول به احراز منشاء آن توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران میباشد.
فعالیت صندوق قرضالحسنه به صورت تکشعبهای صرفاً با رعایت دستورالعمل اجرایی تأسیس، فعالیت، نظارت و انحلال صندوقهای قرضالحسنه تکشعبهای (مصوب مورخ 19/07/1401 شورای محترم پول و اعتبار) و اساسنامه نمونه صندوقهای قرضالحسنه تکشعبهای(مصوب مورخ 02/11/1401 کمیسیون مقررات و نظارت بر مؤسسات اعتباری بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران) امکانپذیر است. لذا متقاضیان اخذ مجوز فعالیت صندوق قرضالحسنه تکشعبهای میبایست ضمن مطالعه مفاد دستورالعمل و اساسنامه یادشده و رعایت سایر ضوابط اعلامی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، نسبت به اخذ مجوزهای لازم اقدام نمایند. در این رابطه لازم به توضیح است؛ در مرحله اول فرآیند صدور مجوز فعالیت صندوقهای قرضالحسنه تکشعبهای از تکمیل، تصویب، امضاء و ارسال اساسنامه فوق به این بانک خودداری شود. نحوه اقدام در این خصوص در زمان مقتضی (در مراحل آتی فرآیند مذکور) به اطلاع متقاضیان خواهد رسید. به منظور دریافت دستورالعمل اجرایی ناظر بر صندوقهای قرضالحسنه تکشعبهای اینجا و نیز اساسنامه نمونه صندوق قرضالحسنه تکشعبهای اینجا کلیک کنید.
صندوق مکلف است نسبت به استقرار سامانه برخط و متمرکز عملیاتی و نظارتی در چارچوبی که بانک مرکزی تعیین میکند، اقدام نماید. تمامی عملیات صندوق باید از طریق سامانه مزبور به انجام برسد. صدور مجوز فعالیت صندوق از سوی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، منوط به احراز استقرار سامانه یادشده توسط صندوق میباشد.
در صورت تغییر نام صندوق، استفاده از اسامی و القاب ائمه اطهار علیهمالسلام در نام پیشنهادی ممنوع میباشد. همچنین نام پیشنهادی صندوق میبایست حداقل 3 سیلابی (مانند: صندوق قرضالحسنه برکت گستر یاران شهرستان ...) و مورد تأیید بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و اداره ثبت شرکتها و مؤسسات غیرتجاری هر استان باشد.
ثبت تقاضای الکترونیکی و ارسال مدارک مورد نیاز (اعم از اولیه، ثانویه و ثبتی)، هیچ گونه تعهدی برای این بانک جهت صدور تأییدیه ثبت تغییرات و مجوز فعالیت صندوق قرضالحسنه تکشعبهای ایجاد نخواهد کرد و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران پس از بررسی اطلاعات و مدارک ارائه شده در هر مرحله و وصول پاسخ استعلامهای مورد نیاز از جمله: تأیید عملکرد صندوق از سوی حوزه نظارت بانک مرکزی، تایید صلاحیت فردی، مالی و اعتباری ارکان صندوق، تأیید مکانی، امنیتی و حفاظتی مکان فعالیت صندوق توسط پلیس پیشگیری فراجا، تأیید منشأ تأمین سرمایه صندوق از محل آورده نقدی هیأت امناء صندوق به میزان اعلامی بانک مرکزی و ...، مجوز فعالیت صادر خواهد شد.
بانک مرکزي در صورت مواجهه صندوق با کسري نقدينگي؛ از محل حساب سپرده ذخیره احتیاطی صندوق(موضوع مفاد ماده 27 دستورالعمل اجرایی تأسیس، فعالیت، نظارت و انحلال صندوق های قرض الحسنه تک شعبه ای) نسبت به بازپرداخت سپرده هاي صندوق در چارچوب ضوابطي که بانک مرکزي ابلاغ مي کند، اقدام مي نمايد. در صورت عدم تکافوي منابع صندوق نزد بانک مرکزي و يا بانک ها و موسسات اعتباري غيربانکي تعيين شده توسط بانک مرکزي براي بازپرداخت بدهي هاي صندوق، بانک مرکزي تعهدي براي تأديه مطالبات بستانکاران صندوق ندارد و تأمين کسري منابع صندوق از محل منابع بانک مرکزي ممنوع بوده و هيأت امناء صندوق موظف به تأمين کسري منابع مي باشد.
مدارک مورد نیاز در مراحل اول، دوم و سوم فرآیند صدور تأییدیه ثبت تغییرات و مجوز فعالیت صندوقهای قرضالحسنه تکشعبهای
الف - مدارک مرحله اول (مدارک اولیه مورد نیاز):
متقاضیان پس از ثبت و درج کامل اطلاعات درخواستی و دریافت کد رهگیری از سامانه پنجره واحد مجوزهای بانکی(موضوع بندهای (1) و (2) فوق)، میبایست در مرحله اول فرآیند صدور مجوز فعالیت صندوقهای قرضالحسنه تکشعبهای، صرفاً مدارک اولیه زیر را به آدرس:تهران، بلوار میرداماد، شماره 198، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، اداره مجوزهای بانکی، ارسال نمایند:
اصل گواهی عدم سوء پیشینه اعضای هیأت امناء، جانشین هیأت امناء، نماینده هیأت امناء (در صورت وجود)، اعضای اصلی و علیالبدل هیأت مدیره و مدیرعامل پیشنهادی؛
اصل تأییدیه پستی مکان پیشنهادی فعالیت صندوق (قابل اخذ از اداره پست) مشتمل بر نشانی دقیق پستی و کد پستی مربوطه؛
آگهی ثبتی و روزنامه رسمی مربوط به تأسیس صندوق و همچنین ارائه آگهی آخرین تغییرات ثبتی
تاییدیه مدرک تحصیلی از وزارت علوم یا کپی برابر اصل آن برای مدارک صادره از سوی سایر مراجع یا مستندات سوابق شغلی حداقل 5 سال سابقه کار به عنوان عضو هیأت مدیره یا مدیرعامل صندوق صرفاً برای مدیرعامل (در صورت نداشتن مدرک کارشناسی یا معادل حوزوی آن)
گواهینامه های مهارت های انجام عملیات مربوط به صندوق از موسسات مورد تایید بانک مرکزی برای اعضای هیأت مدیره و مدیرعامل
گواهی مسدودی به میزان افزایش سرمایه صندوق به منظور ثبت سرمایه صندوق حداقل به میزان سرمایه اعلامی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران؛ (در این خصوص متقاضی میبایست به یکی از شعبات یکی از بانکها و موسسات اعتباری غیربانکی مجاز کشور اعم از دولتی یا خصوصی مراجعه و نسبت به تودیع سرمایه در حساب صندوق نزد بانک عامل و اخذ گواهی مسدودی مربوطه از آن بانک اقدام نماید. در این ارتباط، ضروری است؛ در گواهی مسدودی مربوطه قید شود: رفع مسدودی مبلغ سرمایه صندوق از حساب مورد نظر، منوط به تأیید قبلی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران میباشد.)
لازم به توضیح است؛ در مرحله اول فرآیند مذکور، در صورت کامل بودن اطلاعات در سامانه مزبور و مدارک اولیه مورد نیاز و عدم وجود هیچ گونه مغایرتی فیمابین آنها، ضمن تشکیل پرونده برای متقاضیان، استعلامهای مربوطه مشتمل بر استعلام صلاحیت فردی، استعلام صلاحیت اعتباری و مالی ارکان صندوق، استعلام مکانی، امنیتی و حفاظتی مکان پیشنهادی فعالیت صندوق، استعلام منشاء تامین سرمایه و استعلام وضعیت و عملکرد صندوق و اخذ تأییدیه صلاحیت بازرسان قانونی و حسابرس مستقل پیشنهادی از مراجع ذیصلاح به عمل خواهد آمد.
نکته مهم (3): مدارک ارسالی میبایست کامل و با اطلاعات مندرج در سامانه (موضوع ردیف1) کاملا مطابقت داشته باشد. در صورت وجود نقص در مدارک ارسالی و یا وجود مغایرت با اطلاعات درج شده، درخواست های واصله کان لم یکن تلقی و کد پیگیری و کد رهگیری مأخوذه ابطال خواهد شد.
ب - مدارک مرحله دوم (مدارک ثانویه مورد نیاز):
در این مرحله از فرآیند صدور مجوز فعالیت صندوق قرضالحسنه تکشعبهای،در صورت دریافت پاسخهای مثبت و تأییدیههای استعلامهای به عمل آمده در مرحله اول فرآیند فوق و پس از اعلام کارشناسان این بانک به متقاضی از طریق ارسال پیام در سامانه (قابل مشاهده در قسمت مشاهده وضعیت (موضوع بند (2) فوق) ، متقاضی موظف است نسبت به ارسال مدارک ثانویه زیر به آدرس مندرج در بند (17) فوق اقدام نماید :
دو (2) نسخه اصلی تکمیل شدهی اساسنامه نمونه صندوقهای قرضالحسنه تکشعبهای (ابلاغی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران- مندرج در بند (13) فوق) که ذیل تمام صفحات آن به امضاء تمامی اعضای هیأت امناء پیشنهادی صندوق رسیده باشد؛
اخطار (1): تغییر مفاد اساسنامه نمونه ابلاغی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران توسط متقاضی امکانپذیر نبوده و هرگونه تغییر در مفاد اساسنامه نمونه فوق، تخلف محسوب شده و درخواست متقاضی کان لم یکن تلقی و پرونده مربوطه نیز مختومه اعلام خواهد شد و اقدامات لازم نیز وفق مقررات و ضوابط ذیربط، مورد اجراء قرار خواهد گرفت.
دو (2) نسخه اصلی تکمیل و امضاء شدهی هریک از صورتجلسات مجامع عمومی فوقالعاده (هیأت امناء)، عادی، و هیأت مدیره صندوق قرضالحسنه تکشعبهای؛
به منظور دسترسی و دریافت نمونه فرمهای صورتجلسات فوقالذکر به«قسمت صورتجلسات »، مراجعه شود.
صدور تأییدیه ثبت تغییرات صندوق قرضالحسنه تکشعبهای
در این مرحله از فرآیند مذکور، پس از انجام بررسیهای لازم بر روی مدارک ثانویه دریافتی به لحاظ رعایت موارد مورد نظر این بانک توسط کارشناس پرونده و تأیید صحت آنها، تأییدیه ثبت تغییرات صندوق قرضالحسنه تکشعبهای به منظور ثبت در مرجع ثبتی صادر و رونوشتی از آن نیز جهت اطلاع، پیگیری و انجام اقدامات لازم در خصوص به ثبت رساندن تغییرات برای صندوق ارسال خواهد شد.
اخطار (2): تأییدیه ثبت تغییرات صندوق قرضالحسنه تکشعبهای صرفاً به منظور انجام امور ثبتی صادر میشود و به منزله صدور مجوز فعالیت صندوق نمیباشد. ادامه فعالیت صندوق منوط به اخذ مجوز فعالیت از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران میباشد. لذا متقاضیان میبایست با اخذ مجوز فعالیت نسبت به ادامه فعالیت صندوق اقدام نمایند. ادامه فعالیت صندوق بدون دریافت مجوز فعالیت از این بانک، تخلف محسوب شده و در صورت عدم اخذ آن، اقدامات لازم جهت جلوگیری از فعالیت صندوق، وفق مقررات و ضوابط ذیربط، به مورد اجراء گذارده خواهد شد.
ج – مدارک مرحله سوم (مدارک ثبتی مورد نیاز):
در این مرحله از فرآیند مزبور، متقاضی اخذ مجوز فعالیت صندوق قرضالحسنه تکشعبهای، پس از مراجعه به مرجع ثبتی و انجام امور ثبتی مربوطه (به ثبت رساندن تغییرات صندوق)، میبایست مدارک ثبتی زیر را به آدرس مندرج در بند (17) فوق ارسال نماید :
یک نسخه اصلی از اساسنامه صندوق (اساسنامه نمونه صندوقهای قرضالحسنه تکشعبهای) که در اداره ثبت شرکتها و مؤسسات غیرتجاری به ثبت رسیده است و ممهور به مهرهای بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و اداره ثبت میباشد.
اصل آگهی ثبت تغییرات صندوق در مرجع ثبتی؛
اصل آگهی ثبت تغییرات صندوق منتشره در روزنامه رسمی کشور؛
صدور مجوز فعالیت صندوق قرضالحسنه تکشعبهای
در مرحله انتهایی فرآیند یادشده، پس از وصول مدارک ثبتی فوقالذکر و انجام بررسیهای لازم، مجوز فعالیت صندوق قرضالحسنه تکشعبهای توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران صادر و برای متقاضی ارسال خواهد شد و نام و مشخصات صندوق در فهرست صندوقهای قرضالحسنه دارای مجوز فعالیت از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران (مندرج در پایگاه اطلاع رسانی بانک مرکزی به آدرس اینترنتی cbi.ir - زبانه نظارت بانکی - قسمت بانکها و نهادهای پولی مجاز - صندوق قرضالحسنه) قرار خواهد گرفت.
تمدید مجوز فعالیت
صندوقهای قرضالحسنه دارای مجوز فعالیت به منظور تمدید مجوز فعالیت در ابتدا میبایست در صورت وجود هر گونه تغییرات اطلاعات مربوط به تغییرات را با استفاده از کد رهگیری مأخوذه و از طریق قسمت «ویرایش تقاضا» تکمیل و بروز نمایند و سپس درخواست کتبی تمدید مجوز فعالیت خود را با اعلام تغییرات صورت پذیرفته (در صورت وجود تغییرات) و به همراه مدارک مورد نیاز مربوطه (مدارک مرحله اول و دوم با توجه به تغییرات انجام شده)، حداقل 3 ماه قبل از پایان اعتبار مجوز فعالیت به آدرس مندرج در بند (17) فوق ارسال نمایند.
مجوز فعالیت صندوق پس از انجام استعلامهای لازم فوقالذکر با توجه به تغییرات انجام شده و دریافت تأییدیه آنها (در صورت وجود تغییرات) و همچنین تأییدیه عملکرد صندوق، تمدید خواهد شد.
ثبت تغییرات صندوقهای قرضالحسنه پس از اخذ مجوز فعالیت
صندوقهای قرضالحسنه دارای مجوز فعالیت به منظور ثبت تغییرات خود (در صورت وجود) در ابتدا میبایست اطلاعات مربوط به تغییرات را با استفاده از کد رهگیری مأخوذه و از طریق قسمت «ویرایش تقاضا» تکمیل و بروز نمایند و سپس درخواست کتبی ثبت تغییرات خود را با اعلام تغییرات صورت پذیرفته و به همراه مدارک مورد نیاز مربوط(مدارک مراحل اول و دوم با توجه به تغییرات انجام شده) را به آدرس مندرج در بند (17) فوق ارسال نمایند.
تأییدیه ثبت تغییرات صندوق پس از انجام استعلامهای لازم فوق الذکر با توجه به تغییرات انجام شده و نیز نداشتن منع نظارتی از سوی اداره نظارت بر موسسات پولی غیربانکی/ نظارت استانی و سایر مراجع ذیصلاح قضایی و انتظامی (از جمله: سازمان بازرسی کل کشور، مراجع قضایی، نیروی انتظامی و ...) برای صدور تاییدیه ثبتی، صادر خواهد شد.
توجه
از ارسال مدارک ناقص در تمامی مراحل فوق خودداری فرمایید. به مدارک ارسالی ناقص و اطلاعات ثبت شده ناقص در این سامانه، ترتیب اثر داده نخواهد شد.
به منظور درج و ثبت تمامی اطلاعات و مشخصات درخواستی و دریافت کد رهگیری (موضوع بندهای (1) و (2) فوق) بر روی کلید ادامه، کلیک کنید.
.